Pages

Thursday 11 December 2014

Kek pound sour cream

Saya dapat resepi kek ni dari website allrecipes.com , sangat mudah nak kek ni dan rasanya kek ni sangat sedap mengikut citarasa saya yang suka kek yang texture padat , alhamdulillah . 


BAHAN-BAHAN :

1 1/2 cawan tepung

1/2 cawan butter - suhu bilik
1 1/4 cawan gula perang/brown sugar
1 sudu kecil baking soda
3 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 cawan sour cream


CARA BUAT :


-Panaskan oven kepada suhu 190'C . Sapu mentega pada pemukaan dalam loyang serta lapik kertas surih dalam loyang kek itu .

- Putar butter bersama gula sampai kembang dan warna adunan menjadi cerah dan fluffy .

- Teruskan mix adunan dengan mengguna spend sederhana dan masukkan sebiji demi sebiji telur .Masukkan semua sour cream dan terus putar sehingga adunan menjadi mesra sebati . Kemudian masukkan esen vanilla dan di gaul rata .

- Masukkan tepung sedikit demi sedikit bersama soda bikarbonat sambil dikaup balikkan adunan semua adunan dengan menggunakan spatula . Kemudian adunan diputar guna mixer sehingga adunan menjadi sebati - anggaran dalam 1-2 minit saja .


- Masukkan adunan dalam loyang pembakar dan masukkan ke dalam oven , masak kek selama 45-50 minit atau sampai kek masak bergantung kepada jenis oven , cucuk bahagian tengak kek dengan lidi bersih jika lidi keluar bersih maknanya kek dah masak .

4 comments:

  1. Salam nannie....nampak sedap kek tu...rajin bakar kek yer..atie kdg2 malas gak..hehe

    Lgsatu .atie minta izin copy rezepi MASAK LEMAK CILI API TERUNG dgn IKAN MASIN.t/kasih

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam azatie , tq singgah blog saya ni . saya pun ikut mood juga bila nak baking ni :) . ok sila la terima kasih ya

    ReplyDelete