Pages

Wednesday 20 February 2013

BUNGA KAILAN TUMIS SOS TIRAM

Sayur bunga kailan ni memang favorite saya sebab rasanya yang manis dan ranggup berlemak rasanya lebih kurang macam pucuk paku atau Sabah veggie . Selalunya masa raya cina saja senang dapat beli sayur ni dengan harga yang agak murah . Saya ke hypermarket Giant dan sayur ni dijual RM2 sepeket murahnyaa mungkin sebab nak bagi habis stock . Saya beli beberapa peket sebab kami sekeluarga memang suka makan sayur ni . Selalunya sayur ni saya masak tumis sos tiram dan alhamdulillah sedap mengikut citarasa kami sekeluarga.. 


BAHAN-BAHAN :

2 peket bunga kailan  
1 genggam udang kering
2 ulas putih
3 sudu besar sos tiram - boleh tambah
1 sudu kecil nampla - sos ikan
1/2 sudu kecil minyak bijan
sedikit air 

CARA MEMASAK:

1) Bersihkan bunga kailan dan batang sayur kailan yang besar dipotong menyerong , ketepikan dulu . Bersihkan udang kering dan direndam dalam air panas sehingga kembang dan ditos . Tumbuk semua bawang putih serta udang kering sehingga lumat . 

2) Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan ditumbuk sampai wangi kemudian masukkan semua sos tiram  . Masukkan sayur kailan , minyak bijan dan sos nampla serta dikacau semua bahan . Jika sayur nampak kering masukkan sedikit air kemudian kacau semua bahan . Tambah dan kurang bahan mengikut selera sendiri . Bila sayur dah masak boleh terus ditutup api dan dihidang . 


Bunga kailan 

4 comments:

  1. morning kak! bunga kailan tu nampak sedapp.. hihi

    ReplyDelete
  2. Kakak pun suka bunga kailan Nannie. Tapi asal kailan aje kakak suka sebenarnya. Masak apa pun sedap.

    ReplyDelete
  3. sedapnya kailan!!! lg sedap kalau makan kailan ikang masing.. hikhik

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum

    Saya telah pun mencuba resepi Sosej Roll Bun akak. Memang sedap, gegu dan mendapat sambutan hangat dari suami dan anak-anak saya. Thank you for sharing ur recipes and may be saya akan cuba lagi beberapa resepi yang lain.

    ReplyDelete