Pages

Thursday 11 June 2015

Trifle utk minum petang

Syukur alhamdulillah , saya dan anak-anak cukup suka makan trifle ni . Sedap laa...


BAHAN-BAHAN :

1  swiss roll 
1  tin fruit coctail
1  kotak jelly crystal 

* Boleh juga diganti buah peach dlm tin

RESEPI UNTUK CASTARD :

1  tin susu sejat Ideal milk
1  tin - air buah-buah dalam tin 
5  sudu besar tepung kastard - secukupnya
gula secukupnya

CARA MEMASAK CASTARD : 

Tuang mix fruit dalam penapis tapi jgn di buang air nya sebab air dlm tin mix fruit akan diguna utk masak castard . Anggaran air dlm tin mix fruit adalah 3/4 tin jadi tambahs edikit air supaya menjadi penuh satu tin .

Campurkan semua susu sejat , air tin mix fruit , gula secukupnya dan tepung castard dalam periuk . Kacau dulu bahan-bahan ni supaya tepung castard larut dalam bahan cecair kemudian baru nyalakan api dapur dan terus kacau sampai kuah castard menjadi pekat dan berkilat .Terus tutup api dan kacau perlahan-lahan bila adunan castard dah suam sikit baru dituang ke atas kek yang dah disusun dalam mangkuk yang sesuai.

* Kuah castard ni mesti di kacau masa proses memasaknya kalau tak kacau nanti kuah akan jadi berketul-ketul . Kalau nak sos castard lebih pekat tambah lagi tepung castard dan kalau nak lagi manis tambah la gula..

CARA NAK SUSUN ATUR TRIFFLE NI :

1. Potong kek swiss roll sederhana tebal dalam 2 cm ketebalannya , lepas tu susun kek dalam mangkuk yang sesuai , pastikan semua pemukaan mangkuk ditutup dengan kek .

2. Tuangkan sos castard yang dah dimasak tadi secara perlahan-lahan sampai menutupi lapisan kek tadi dan biar sampai sos castard sejuk . Ambil semua buah dalam tin yang sudah ditos awal tadi dan susunlah diatas sos castard tadi.


3. Bancuh jelly crsytal mengikut arahan yang diberi pada kotak pembungkus dan tuangkan secara perlahan-lahan atau menggunakan senduk , ceduk jelly ini dan tuang ke atas lapisan fruit coctail tadi secara perlahan-lahan sampai habis jelly ini.  Biarkan jelly sejuk dan mengeras sikit dan boleh la dimasukkan triffle ni ke dalam peti sejuk , bila jelly dah keras boleh la dimakan bersama whipping cream..

Triffle ni sedap dimakan dgn whipping cream .

1 comment: