Pages

Sunday 14 June 2015

Asam pedas ikan pari

Hari ni saya share resepi asam pedas ikan pari , ada banyak resepi asam pedas ni ikut selera kita lah nak pilih cara macam mana nak masak asam pedas . Buat masa ni saya sangat berpuas hati dengan cara asam pedas yang saya masak ikut resepi yang saya share ni . 

Resepi ni hanya lah panduan sebab kita yang masak jadi kita boleh tambah atau kurangkan bahan ikut pada citarasa sendiri dan keluarga . Bila dah lama dan selalu masak insyallah kita akan ingat bahan bagi setiap resepi - practice make perfect , insyallah .



BAHAN-BAHAN:

1 kilo ikan pari
3 batang serai - dititik
200ml cili kisar
1 sudu besar biji halba
1 sudu besar belacan
2 bunga kantan - dibelah dua
10 biji kacang bendi - dipotong 2
Asam jawa secukup rasa atau asam keping
Segenggam daun kesum/ 1 ikat
750ml air - secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN DI KISAR :

60 gm bawang merah
3 ulas bawang putih
30 gm lengkuas
30 gm halia

*Jika suka lebih kuah masukkan lebih air dan kalau nak lagi pedas tambah la cili lagi.
CARA MEMASAK:

Potong ikan pari dan dibasuh kemudian ikan pari dilumur dengan air asam jawa dan dibiar seketika dalam 5-10 minit . Ikan pari dibersihkan dah ditos kemudian ketepikan .

Panaskan minyak secukupnya dalam periuk dan tumiskan halba dalam 1 minit kemudian masukkan bahan kisar . Kacau semua bahan sampai terbit bau wangi . Masukkan cili kisar dan kacau semua bahan , biar sambal menjadi masak dan pecah minyak . 


Kemudian masukkan serai dan kacau lagi.Seterusnya masukkan air secukupnya , daun kesum dan bunga kantan . Kacau semua bahan dan biarkan kuah hampir mendidih.
Masukkan semua ikan pari , garam dan gula secukupnya . Jika kurang kuah boleh ditambah air sehingga menutup ikan dalam periuk . Kemudian kacau supaya semua bahan menjadi mesra . Rasa kuah dan boleh dimasukkan sedikit demi sedikit air asam jawa sehingga cukup mengikut citarasa sendiri . Masukkan semua kacang bendi yang di potong 2 .Biar kuah mendidih sehingga ikan masak boleh la di matikan api dapur .Tutup periuk dengan penutup nanti bendi akan terus masak di dalam wap panas kuah.

5 comments:

  1. kari asam pedas memang feveret SB..bertambah nasik lagi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. yum yum , saya pun suka asam pedas pari

      Delete
  2. Dugaan di pagi hari nampak asam pedas ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke , alahai . Nanti ada masa intan masa asam pedas pari ya

      Delete
  3. Feveret ni asam pedas ikan pari...tp saya buat slalu tk ummpph..kene blaja lg ni...

    ReplyDelete