Pages

Friday 20 February 2015

Tumis udang berempah kicap

Minggu lepas dear husband pegi Labuan dan beli macam-macam jenis seafood . Kat Labuan harga seafood memang murah dan sangat segar . Ada kedai yang jual seafood sekali dengan servis pembungkus untuk pelancong beli seafood untuk bawa balik . Macam-macam jenis seafood dear husband beli - ada ketam , udang kertas , udang kertas kuning , udang kepala kemek dan lobster . Hari ni saya masak tumis udang dengan kicap dan rempah , Alhamdulillah untuk rezeki kami hari ni ^_^


BAHAN-BAHAN:

1 kilo udang kertas saiz xl
1 sudu besar serbuk rempah kurma Adabi
kicap manis secukupnya
Minyak masak secukupnya
Garam secukupnya -  jika perlu

BAHAN-BAHAN DITUMBUK LUMAT:

2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMASAKNYA :

1. Bersihkan udang dan potong muncung udang.Tos udang di dalam bekas penapis plastik . Panaskan minyak sayur secukupnya untuk mengoreng udang secara teknik deep frying atau goreng tenggelam minyak . anggaran 2-3 cawan minyak masak yang dipanaskan pada suhu yang tinggi . Goreng udang sekejap saja sehingga kulit udang bertukar kulit . Angkat dan tos udang dan ketepikan . Pastikan udang tidak digoreng terlalu lama kerana isi udang akan jadi kering dan liat .

2. Kupas bawang putih , bawang merah dan halia kemudian semua bahan di tumbuk lumat .

3. Panaskan 5-6 sudu besar minyak sayur kemudian tumis bahan tumbuk sampai naik bau , kemudian terus masukkan 1 sudu besar serbuk kurma dan udang yang sudah digoreng . Perlahankan api dapur dan terus kacau semua bahan jika udang kelihatan agak kering boleh ditambah sedikit minyak masak . Masukkan kicap manis secukup rasa dan gaul semua bahan . Bila semua bahan sudah digaul mesra sebati boleh la ditutup api dapur dan di hidangkan .

No comments:

Post a Comment