Pages

Wednesday 18 January 2012

SARAPAN PAGI NI - PASTA SPIRAL GORENG

Pagi ni saya goreng pasta spiral untuk sarapan dan untuk anak-anak bawa bekal ke sekolah . Makan pasta goreng macam ni memang kenyang sampai ke tengahari dan cukup tenaga untuk buat kerja rumah hihi..pasta ni saya goreng tak pedas so seisi keluarga boleh makan....


BAHAN-BAHAN:

3/4 peket pasta spiral

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 peket sosej - dipotong kecil
2 ketul dada ayam - dipotong kecil
sayur brokoli secukupnya - dipotong kecil
1 batang carrot - potong kecil
100 grm tomato kering - kalau tak ada pun ok
Sebuk herba oregano secukupnya
Serbuk lada hitam secukupnya
1 biji kiub stok ayam
Garam secukup rasa
Serbuk keju parmesan secukupnya 
Butter untuk menumis

CARA MEMASAK:


1) Rebus pasta sampai lembut dan tos sekejap . Semasa merebus masukkan satu sudu kecil minyak ke dalam air rebusan pasta , supaya pasta tidak melekat antara satu sama lain.


2) Potong sausage dan dada ayam menjadi kepingan kecil boleh ditambah bahan-bahan lain seperti daging   atau chicken ball . Potong sayur carrot dan brokoli kecil-kecil . Bersihkan semua bawang dan dipotong kecil-kecil .serta racik tomato kering dan ketepikan dulu .


3) Panas kan 4 sudu besar butter dan tumiskan semua bawang sehingga wangi dan layu . Kemudian masukkan isi ayam dan digoreng sampai masak kemudian masukkan sosej dan terus kacau . Seterusnya masukkan herba oregano secukupnya , kiub ayam , tomato kering , serbuk lada hitam dan dikacau semua bahan-bahan ni .


4) Masukkan sayur carrot dan kacau kemudian masukkan sayur brokoli dan kacau sehingga sayur separuh masak . Masukkan semua pasta dan terus kacau supaya pasta bercampur mesra dengan bahan-bahan lain . Akhir sekali boleh ditambahkan garam secukup rasa . Terus kacau pasta ni dan bila dah masak boleh la ditutup api . Hidang pasta dengan serbuk keju parmesan .

Cukup sedap pasta ni...

2 comments: